NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
60 - (1959) حدثني
محمد بن حاتم.
حدثنا يحيى بن
سعيد عن ابن
جريج. ح
وحدثنا عبد
ابن حميد.
أخبرنا محمد
بن بكر. أخبرنا
ابن جريج. ح
وحدثني هارون
بن عبدالله.
حدثنا حجاج بن
محمد. قال: قال
ابن جريج:
أخبرني أبو الزبير؛
أنه سمع جابر
بن عبدالله
يقول:
نهى
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم أن يقتل
شيء من الدواب
صبرا.
{60}
Bana Muhammed b. Hatim
rivayet etti. (Dediki): Bize Yahya b. Saîd, ibnü Cüreyc'den rivayet etti. H.
Bize Abd b. Humeyd de
rivayet etti. (Dediki): Bize Muhammed b. Bekr haber verdi. (Dediki): Bize ibni Cüreyc haber verdi. H.
Bana Harun b. Abdillah
dahi rivayet etti. (Dediki): Bize Haccâc b. Muhammed rivayet etti. (Dediki):
ibni Cüreyc şunu söyledi: Bana Ebû'z-Zübeyr haber verdiki; kendisi Câbir b.
Abdillah'ı şunu söylerken işitmiş:
— Resûlullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) hayvanlardan birinin kapalı olarak öldürülmesini yasak etti.
İzah:
Bu rivayetleri Buhari
«Zebâih» bahsinde; Ebû Dâvûd «Edâhi»'de tahrîc etmişlerdir.
Hakem b. Eyyûb,
Haccâc-ı Zâlim'in amcası oğludur. Basra'da onun naibi imiş, Zalimliği hususunda
amcası oğluna benzediği rivayet olunur.
Hadîs-i şerifteki Sabr
kelimesinden murad : Hayvanı nişan alıp öldürmek için hapsetmek veya
bağlamaktır. Bir canlıyı hedef yaparak, onunla nişancılık talimleri yapmak
dinen yasak edilmiştir. Buradaki nehiy bunun haram olduğunu bildirir. ibni Ömer
rivayetinde Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in laneti de bunu
gösterir. Canlı hayvanı hedef tutarak atıcılık öğrenmekte hiç bir maslahat
yoktur. Bunu askerlerin yaptığı gibi tahta veya kartondan yapılmış hedeflerle
öğrenmek pekâla mümkündür. Çünkü hayvanı hedef almak ona eziyet olduğu gibi,
maliyetini zayi etmek ve murdar öldürmek gibi zararları da vardır.
Ukaylî'nin Hz.
Semra'dan rivayet ettiği bir hadîs-i şerifte nişan almak için hedef yapılan
hayvanın yenmesini Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in yasak ettiği
bildirilmiştir. Ukeylî şöyle demektedir: «Hayvanı bağlayarak hedef yapmak
suretiyle öldürmeyi yasak eden birçok sahîh hadîsler rivayet edilmiştir. Fakat
bu hadisten başka o hayvanın yenilmesini yasak eden hadîs yoktur.»
Bedreddîn-i Aynî: «Diri
iken yetişilerek kesilirse sapan taşıyle vurulan hayvanı yemekte bir beis
yoktur.» diyor.